Bör Gud stå till svars för att ha gjort en 13-årig flicka gravid?

I dagens Hufvudstadsbladet finns en krönika som diskuterar den nya sexbrottslagen som den finska regeringen bereder, där det dras paralleller till att det skulle ligga nära till hands att åtala Gud för våldtäkt mot barn baserat på Jungfru Maria som en orörd jungfru som sedermera blev gravid som 13-åring.

Skribenten ställer sig frågan ”hur kan en god gud göra en 13-årig flicka gravid” och konstaterar vidare att de högerextremister som ofta försöker göra en poäng av att islam är en pedofilreligion borde ta detta till sitt hjärta och begrunda det.

Det är en intressant vinkel och jag är förvånad över att det muslimska lägret inte fört fram detta motargumentet oftare med tanke på att de gärna orerar om nunnor när någon exempelvis ifrågasätter varför muslimska kvinnor måste täcka sig.

Samtidigt kan man fråga sig hur relevant det är att koppla samman denna uråldriga saga med nuvarande sexbrottslagstiftning – det var dessutom normalt att man gifte sig som mycket ung vid den tiden och i de områden där såväl bibelns som koranens berättelser utspelar sig, men det skapar så klart debatt och det är väl syftet.

https://www.hbl.fi/artikel/varfor-ville-gud-ha-barn-med-en-13-arig-flicka/

13 reaktioner till “Bör Gud stå till svars för att ha gjort en 13-årig flicka gravid?

  1. Allah är guden. Muhammed är hans profet. Som Jesus är en profet för de kristna. Judarna har ingen profet (ännu) Så om Gud (Allah) var pedo så följde hans profet honom i spåren. Jesus var nog mera lagd åt andra hållet. Blanda inte ihop profeten med guden. Dessutom är Gud och Allah samma person(figur). Det är profeterna som är olika. Själv är jag ateist men lite kännedom har jag om de där typerna.

    Gillad av 1 person

    1. Både Jesus och Maria finns omnämnda på flera ställen i koranen. Jesus betaktas som profet inom Islam, men är uppenbart inte lika högt rankad som Mohammed.

      För berörd gud, så finns även namnen Jahve och Jehova, båda hebreiska/judiska, men har även används i diverse kristna sammanhang.

      Gillad av 1 person

      1. Biologisk vetenskap om befruktning pekar på att flickan blivit befruktad av en pojke/man på något vis, men man vet aldrig riktigt vad naturen kan hitta på. Rent teoretiskt skulle säkert ett ägg kunna bildas som gör en kopia av kvinnan själv, såsom celler gör kopior av sig själva, men hur det skulle kunna bli det en man som Jesus, det är kanske lite svårare att föreställa sig för en biolog, tror jag.

        Gilla

  2. Skillnaden mellan kristendomen och islam är att kristendomen blivit reformerad vilket islam inte blivit. I och med att kristendomen blev reformerad så lever de kristna inte till punkt och pricka efter bibelns texter och bibeln är inte heller lagen. Med islam och muslimer är det tvärtom. Där är koranens texter de som följs till punkt och pricka och koranen är därmed också lagen.

    Gilla

  3. Jag tror inte att tideräkning var så väldigt exakt på den tiden.Tretton år med vår exakta tidmätning kan säkert motsvara upp mot tjugo år på den tiden.Man räknade väl ett år mellan olivträdets blomning och var det en sen blomning ett år så kanske året förlängdes med någon månad.Man kan inte rakt av överföra förhållanden som gäller idag till den tiden.Det går bara inte.

    Gillad av 1 person

  4. Gud är ju inte någon fysisk person. Vetenskapen har aldrig kunnat komma med ett enda bevis för hans/hennes existens. Så det är en ickefråga. Det är en vanlig människa av kött och blod som hittat på och skrivit saker som sedan traderats och idag tas som ett vetenskapligt bevis.
    Äktenskapet med minderåriga inom islam finns däremot på riktigt. Likadant finns det på riktigt en lagstiftning som ger långvariga fängelsestraff om en våldtagen 13-åring skulle få abortera.
    Säden som överförs vid samlag kommer inte från himlen. Den kommer från en man och enbart från en man och inte t ex från en kvinna som känner sig som en man.
    Och så vidare.
    Dumheter i kubik. Muslimernas himmel med jungfrur, dvs ungdomar som ej haft samlag ännu, det förrådet skulle behöva fyllas på i rask takt om alla muslimer som dör en martyrdöd skulle få ett dussin var. IS-terrorister t ex.

    Däremot behöver människan något större än henne själv att rikta sin böner, sin tro, sin strävan mot och allt det där.
    Men varken en inbillad gud eller naturen som sådan eller ”världsaltet” bryr sig ett dyft om oss människor. Det är den nakna sanningen som alla inte orkar leva med. Därför blir det allt det där ”hittepå”. Man kan tvista om gud finns eller ej och vems sida han/hon står på och den tvisten slutar oavgjort eftersom det är just en tro och inget annat.

    Både bibeln, koranen, vedaböckerna och alla andra är påhittade av vanliga människor som åt, sov, hade sex, gick på toa och inte sällan bar sig djävligt åt.

    Gillad av 1 person

    1. Du är bland det bästa jag läst…
      Okej!
      Varför är Vi så fruktansvärt olika djuren??
      Vi är slavar & skapta sådana, i min bok..
      Vem gjorde det??

      Mvh Per

      Gilla

  5. Jo, sk pengar hände INTE av sig själv…
    Vem lärde oss… matlagning,

    ”$pagetthi Boulonease”? inte enkelt…??
    Jordbruk.
    Still, here we’re..
    Fiska??
    $weet kids!!

    Judar, muslimer… kristna..

    Kollat Sumerians?? Akkaiadians,…

    Läs storyn..

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s