I vissa länder dör människor för att slippa bära hijab – i Sverige är det en begränsning av yttrandefriheten att införa förbud i skolan

Skurups och Staffanstorps kommuner var pionjärer när de försökte införa förbud mot hijab i förskolan samt grundskolan för att motarbeta uppdelningen av pojkar och flickor, en ojämställdhet som blivit allt tydligare genom åren varefter den muslimska populationen med rötter i främst Mellanöstern respektive Afrika ökat i Sverige med många integrationsproblem som följd.

I går kom dock det slutliga bakslaget då högsta förvaltningsdomstolen slog fast att det saknas lagstöd för kommuner att förbjuda slöjor i kommunala förskolor och grundskolor.


Högsta förvaltningsdomstolen konstaterar förvisso i sin dom att religionsfriheten endast skyddar rätten att utöva sin religion, men att uttryck för religionstillhörighet – som att bära huvudduk och liknande klädesplagg – omfattas av skyddet för yttrandefriheten.

I flera europeiska länder har man tagit tag i detta problem redan – Belgien, Frankrike, Lettland, Österrike är exempel på länder med slöjförbud och i Danmark utreds för närvarande frågan om ett förbud mot huvudduk i skolan av en kommission som är tillsatt av regeringen.

Således måste lagstiftande organ i Sverige driva denna fråga vidare om en förändring ska till även här och då krävs det att vår regering visar intresse, vilket varken den nuvarande eller föregående gjort hittills. Istället väljer man att blunda för att flickor i Sverige år 2022 begränsas och att en del redan i dagisåldern tvingas täcka sitt hår i religionens namn.

I går blev för övrigt en demonstrant som deltagit i protesterna mot slöjförbudet i Iran avrättad av regimen. En påminnelse om hur man i vissa länder kämpar med livet som insats för sin frihet och att slippa förtrycket mot det täcka könet, medan man i andra länder tyst anpassar sig.

#låtallaflickorfåkännavindenblåsagenomhåret

https://www.svd.se/a/JQnJ7X/hogsta-instans-sager-nej-till-slojforbud

https://www.dagen.se/nyheter/2022/08/25/forslag-om-forbud-mot-huvudduk-i-danska-skolor/

35 reaktioner till “I vissa länder dör människor för att slippa bära hijab – i Sverige är det en begränsning av yttrandefriheten att införa förbud i skolan

  1. Undrar hur man ska hävda Svearikes lag när Svearike
    saknas, taget alla självstyrande enklaver sk utsatta områden? utsatta för vad?

    Gilla

    1. Skäms du inte att så förringa människor som med livet som insats kämpar för sin frihet. En sak skall du veta och det är att Islam inte lämnar utrymmer för valfrihet. Jag kommer dock att kämpa för att Islam blir en statsbärande i Sverige så att bland andra naiva stollar som du fängslas för blasfemi. Skäms ta mig fan! Mashalla

      Gilla

      1. Jag tycker att du har en otrevlig ton. Man kan bemöta varandra med respekt även om man har olika åsikter. Jag förstår inte att du tycker att jag förringar demonstranterna i Iran. Att kämpa för sin frihet är bland det mest hedervärda man kan göra och att dessutom göra det med risk för sitt eget liv är fruktansvärt modigt. All heder åt dem och jag önskar innerligt att de lyckas. Begränsningar av den personliga friheten är en styggelse och bör undvikas till varje pris. Därför är det för mig självklart att Staffanstorps och Skurups kommuner inte bör ha rätt att begränsa människors rätt att klä sig som man vill.

        Gilla

      2. Mikael Andersson,slöjan är en symbol för förtryck och det kan du väl ändå inte vara omedveten om? Hur hur stor andel av alla Sveriges flickor tror du bär slöjan frivilligt?
        Du får ha överseende med din inbillning om att jag är otrevlig så skall jag ha överseende med din fundamentala dumhet din stolle. Friheten är alldeles för viktig för att tramsas bort så som du gör. Majoriteten av de flickor/kvinnor som bär slöja gör det för att någon tvingar dem.

        Gilla

      3. Varken du eller jag vet hur många som bär hijab av tvång. Eftersom du verkar vara emot inskränkning av den personliga friheten genom tvångsåtgärder, och på den punkten är vi fullständigt eniga, så förstår jag inte varför du anser att samhällets tvång skulle vara mer acceptabelt eller en lösning på det eventuella tvång som vissa föräldrar utsätter sina barn för. Slöjförbud löser ingenting.

        Gilla

      4. Mikael Andersson,jovisst är det nu fastslaget att den som tvingar en flicka/kvinna att bära slöja har den friheten att tvinga. Fel människor har som vanligt frihet på offers bekostnad,jag har trots allt jobbat i ett svenskt fängelse i tolv år. Offren får alltid stå åt sidan för brottslingarna som har all världens rättigheter. Fy fan. Sverige är så splittrat i åsikter och klyftor är så stora att det krävs tag som vi hittills inte har sett här. Detta mångetniska samhälle där alla skall få ha sin särart är helt förödande för vår nuvarande demokrati. Hur i helvete är det till exempel lagligt med huckle på en polis? Redan där har man signalerat till vilket samhälle man bekänner lojalitet,tro inget annat min herre.

        Gilla

      1. Ett barn får sin frihet när hen blir myndig. Tills dess är man, på gott och ont, hänvisad till sina föräldrars omdöme om bland annat val av kläder till skolan. Jag tror knappast att du låtit dina barn ha frihet att välja kläder inför skoldagen.

        Gilla

      2. Hijab är inget vanligt klädesplagg som du vet och de får dessutom inte välja själva när de är myndiga heller. Fascinerande att du bejakar att det är ok att sexualisera små barn som måste täcka sitt hår för att inte väcka mäns lustar. Förskollärare vittnar om hur de måste påtvinga 3-5 åringar att bära hijaben inomhus bara för att föräldrarna bestämt det.

        Gilla

      3. Återigen, ansvaret för barnens klädsel är föräldrarnas. Vill man åstadkomma förändring i den här frågan bör man etablera en förtroendefull kontakt med föräldrarna och förmedla sin syn på saken och försöka få dem att se till sitt barns bästa. Detta tror jag leder till en mer långsiktigt bestående förändring än tvång.

        Gilla

    1. Slöjan är en symbol för förtryck och ytterst handlar det om en kamp mot förtrycket. Det kan knappast finnas någon som frivilligt väljer att leva under förtryck. Som enbart ett klädesplagg tycker jag att slöjan är ganska fin men snälla Joshua,det handlar ytterst inte om ett simpelt klädesplagg här inte.

      Gillad av 1 person

  2. Frågan man bör ställa sig är om samhället ska ta hänsyn till andra värdegrunder som på religiös basis med icke-demokratiska/teokratiska värderingar tillämpar diskriminerande strukturer och som vill osynliggöra flickor/kvinnor? Ska vi se Sharialagen som en konkurrent till Sveriges Rikes Lag?

    Vet folk vad Sharialagarna står för? Ska vi tillåta en politisk religös sekt som väljer att ha en syn på vår moderna samhälle som inte är demokratisk och inte heller vill se på mänskliga rättigheter på samma sätt som oss.

    Enligt koranen kapitel 33 vers 59 ska kvinnor som tillhör en muslim svepa in sig (vanligtvis med hijab för att täcka håret) för att visa att de tillhör en troende och därmed inte trakasseras – av muslimer, eftersom kristna, judar med flera skiter högaktningsfullt i att hon bär en hijab.
    Vilket gör detta extra udda eftersom hon, i och med att hon bär en hijab, erkänner att muslimer inte underkastar sig den lag som hon är anställd att upprätthålla och därför måste hon bära ett tygstycke för att skydda henne från trakasserier och våldtäkter från muslimer.

    De är kvinnorna som vågar visar vägen och har kurage att stå upp mot diskriminering och förtrycken de behöver utstå inom en religion som ingen får ifrågasätta.

    Islam är en samhällsbyggande religion/samhällsreligion/politisk religion med andra grundläggande värderingar än de värderingar som vårt samhälle bygger på. Som exempelvis detta med religionsfrihet vilket även innebär frihet att lämna en religion. Sharia föreskriver dödsstraff för att lämna islam och kritisera islam.

    Gillad av 1 person

    1. Lite korkad är du Joshua! Nunna är något man väljer att bli, ingen tvingar någon till att gå i kloster, detta väljer var och en, oftast har de en religös övertygelse. Nunnor följer de tre klosterlöftena: att leva i celibat, fattigdom och lydnad, jag ser inget förtryck, tvång eller hot om man väljer att bli nunna.

      Gilla

      1. Gringo, varför då lagstifta och förbjuda? Jag känner många invandrare, vissa har hijab, vissa inte. Låt var och en avgöra själv!

        Gilla

  3. [till Piper: radera kommentaren om du tycker att den har för många ord >1800, lästid 13 minuter]

    Piper skriver…

    ”I går kom dock det slutliga bakslaget då högsta förvaltningsdomstolen slog fast att det saknas lagstöd för kommuner att förbjuda slöjor i kommunala förskolor och grundskolor.”

    Detta beslut är bara en i mängden, gällande en viss kategori ”muslimer” (se nedan). Ett urval:

    1/7
    2006-07-07 Dagens Nyheter
    ”Liseberg sydde slöja till muslim”
    – Den 21-åriga kvinnan fick inget jobb på Liseberg eftersom hon bär slöja. Kvinnan vände sig då till diskrimineringsombudsmannen, DO.

    2/7
    2010-02-08 Sveriges Television
    ”Arbetsförmedlingen Älmhult – Muslimsk man diskriminerades”
    – Arbetsförmedlingen i Älmhult ska betala 60.000 kronor i skadestånd till en man som fick sin ersättning indragen för att han vägrade skaka hand med en kvinna [verkställande direktör] under en arbetsintervju.

    3/7
    2012-04-25 Sydsvenskan
    ”Frisör med slöja får ersättning”
    – Sedan var det klart. 27.500 kronor mot att stämningen dras tillbaka. Och en ursäkt. Den kom i korridoren.
    – ”Jag är ledsen, det var inte meningen att såra dig som människa eller som kvinna. Detta är mer en imagefråga. Men jag är ledsen om du uppfattat det fel”, sa Viktoria Sjöberg.
    – Juristen Nadim Al-Khamiesi vände sig mot sin klient för att se om ursäkten var godtagen. Rayan Abdel Rahman stod tyst med bortvänd blick innan hon konstaterade:
    – ”Det är ok”

    4/7
    2018-08-15 Lag & Avtal.se
    ”Vägrade skaka hand – får rätt i AD”
    – En oenig Arbetsdomstol anser att en kvinna som vägrade skaka hand med män diskriminerades”

    5/7
    2018-11-21 Sveriges Television
    ”Klagomål mot böneutrop avslås”
    – Klagomålen mot böneutrop i Växjö [Araby] får inte gehör i förvaltningsrätten i Malmö.
    – ”Jag [Ismail Abu Helal, imam] hoppas det sätter stopp för gnällandet.”

    6/7
    2020-05-12 Dagens Juridik
    ”Arbetsförmedlingen stäms för diskriminering av muslimsk kvinna”
    –… hon förklarat att hon som muslim inte kunde ta ett jobb hon anvisats till [2018, skogsskötare]

    7/7
    2020-09-11 Sveriges Television
    ”Bromölla får inte förbjuda bön på arbetstid”
    – Förvaltningsrätten i Malmö upphäver Bromölla kommuns beslut om förbud mot bön på arbetstid.

    *

    Piper fortsätter…

    ”… men att uttryck för religionstillhörighet – som att bära huvudduk och liknande klädesplagg – omfattas av skyddet för yttrandefriheten.”

    Gäller yttrandefriheten även för de personer som uttrycker kritik: 1) tyckanden (subjektivt: ogillande), eller 2) åsikter (objektivt/sakargument: t.ex. att Sverige ska inte ha en islamsk karaktär; att religionsfriheten även avser avsaknaden av religiösa uttryck)
    gentemot personer som har valt att markera — t.ex. slöja, vägra handhälsning på motsatta könet, krav på bön på arbetsplatsen, vägra anställning pga osvenskt klädval/religion — sin privata religiösa tillhörighet/övertygelse i offentligheten?

    Svaret tycks vara Nej, enligt svenskt rättsväsende (där domstolens nämndemän uttolkar lagen) — om någon känner sig förolämpad eller kränkt… …

    2020-10-28 Sveriges Radio
    ”Ovanlig dom: Kvinna döms för förolämpning”
    – Det var i somras som den åtalade kvinnan i kön på apoteket kommenterade den slöja som den anställda bar, och undrade om hon var tvingad att bära den och att den var ful.
    – Den dömda kvinnan har nekat till att ha begått något brott.

    2021-10-14 Sveriges Television
    ”Islamkritiker åtalas för ofredande – hängde ut lärare”
    – Islamkritikern och ex-politikern Tomas Lundberg åtalas nu vid Blekinge tingsrätt efter att ha hängt ut fyra muslimska Ronnebylärare med bild i sociala medier.
    – Själv nekar han till brott.

    (2022-05-17 Samnytt.se, fd. Avpixlat: ”Tomas kritiserade hijablärare på dotterns skola – DÖMS för ”brott’ ”
    – En av hijablärarna framför till polisen att hon vill ha 12.000 kronor i skadestånd och att Tomas skickas på en tvångskurs om islam. Detta för att ”hans brott är inget annat än okunskap”.)

    2022-04-28 Kungälvs-Posten
    ”Äldre man ofredade kvinna – utreds som hatbrott”
    – Han tillstår dock att han hejat på kvinnorna som satt på en bänk utanför vårdcentralen dit han var på väg, och sagt [sic] dem för ”Hej påskkärringar”.

    … … vilket gör att den person, t.ex. Piper eller jag själv, som vill uttrycka kritik (tyckanden eller åsikter) löper risken att hamna i brott- och straffregistret och betala böter/skadestånd, varför denne gör bäst i att undertryck detta uttrycksbehov.

    (Svenska Akademiens ordbok, SO: ”åsiktsförtryck”: förtryck mot (större grupp) personer på grund av deras obekväma åsikter)

    Jag undrar om nämndemännen gör åtskillnad (likhet inför lagen?) på vem som framför kritiken. Till exempel i Apoteks-fallet: om svenskan hade varit en iranska (muslim med svenskt medborgarskap), eller om fallet ”Tomas” hade gällt Mona Walter (föreläsare och debattör).

    Och, jag undrar om rättsväsendet/domstolarna har testat rättsfall där den ”kränkta”/”förolämpade” är stats/kommunanställda:

    — Grundlagen (författad av svenskar och därför omedvetet anpassad för svenska förhållanden: synsätt, sociala normer vilka utgör grunden för lagar) ger medborgaren rätten att uttrycka kritik, åsikter och tyckanden, gentemot ”det allmänna”, det vill säga staten/statsförvaltningen, det vill säga stats/kommunanställda, till exempel lärare, vårdpersonal och poliser?

    Apropå denna ”islamisering” av Sverige… jag undrar också om jordens stora mångkultur verkligen är i behov av ytterligare ett land med muslimsk karaktär, med tanke på att detta finns över 50 stycken men bara ett svenskt. Har detta land med dess nationella och folkliga särdrag (tradition, kultur, kynne, sociala normer, utseende [1]) inget värde att bevaras för framtida generationer?

    (För den som är intresserad, finns min 52-punkterslista (kronologisk) över ”islamiseringen” av Sverige i min kommentar hos Fristad.eu/Hans Li Engnells text ”Ingen vann” från i år, 2022-09-12.)

    Och, vad anser majoriteten av muslimer i Sverige om att deras forna hemländer utvecklas i en mångkulturell riktning med etnisk mångfald?

    Piper skriver vidare…

    ”En påminnelse om hur man i vissa länder [Iran] kämpar med livet som insats för sin frihet och att slippa förtrycket mot det täcka könet, medan man i andra länder tyst anpassar sig”

    Detta förtryck, som går under benämningen ”hedersförtryck” i offentligheten/media, har det muslimska kollektivet medtagit till Sverige, vilket har gjort att det numera finns 3 sorters muslimer:
    1. de som drabbas;
    2. de som utövar/orsakar;
    3. de som passivt står vid sidan (av tyst gillande eller ogillande).

    2017-05-29 Aftonbladet
    ”Forskare: 240.000 unga i Sverige kan vara drabbade”
    – I de 200 rättsfall som Aftonbladet granskat kommer det dolda förtrycket fram. 240.000 unga i Sverige kan leva under hedersförtryck.
    – Mörkertalen är enorma.
    – ”En stor, tyst grupp är vuxna kvinnor”, säger Carin Götblad [statliga utredare].
    – [de utsatta] Vågar inte berätta

    Om detta antal stämmer, innebär det att åtminstone var fjärde muslim är utövare — Wikipedia ”Islam i Sverige”: 800.000 (1.000.000, antalet borttaget, se web.archive.org 2021-01-09) — troligen det dubbla, dvs. varannan muslim du möter i vardagen, till exempel i skolan, på ett Apotek, på en polisstation, i kön till kassan, eller på arbetsplatsen.

    Muslimer i Sverige kan även indelas i två huvudkategorier: de som har anpassat sig, och de som kräver att Sverige anpassar sig, vilket de har lyckas med genom att exploatera svenskt rättsväsende och dess nämnden, som ovan exempel visar.

    En andra avgörande anledning till denna kategori muslimers framfart är svenskars (här: folkslaget) rädsla för rasiststämpeln [2a,b,c], vilken utdelas vid kritik av t.ex. slöjan:

    2020-02-29 SVT (teveprogrammet ”Mötet–Slöjförbud” 2020-05-26)
    ”Läraren Naouel Aissaoui [statsanställd slöjbärande muslim] möter Loubna Stensåker Göransson (M) [icke slöjbärande muslim]: Slöjförbudet [i Skurups skolor] handlar om rasism”

    Denna kategori muslimer skulle jag vilja omnämna med ett annat ord än muslim(er), eftersom det ordet och personen ska förbli neutral. Möjligen skulle benämningen ”islamist” vara motiverad, men har den nackdelen att den associeras med våld och extremism.

    Oavsett, anser jag att denna kategori muslimer/”islamister” har förverkat sin rätt att bosätta sig i Sverige, inte bara därför att de orsakar ”integrationsproblem” som Piper skriver, men förstör den nationella sammanhållningen (socialt, kulturellt, politiskt/rättsskipning) och Sveriges svenska karaktär, varför jag vill att de ska lämna Sverige, utvisas om nödvändigt, oberoende om de är födda här eller inte.

    Med detta sagt, skulle jag vilja göra ett klargörande:

    Det är inte förekomsten av privatpersoners religiösa uttryck i offentligheten som är problemet/störande. Det helt avgörande är antalet. Jag skulle inte ha några problem med en person som var heltäckt, eller som inte vill skaka hand, eller be på arbetsplatsen, eller som inte ville ha vissa yrken, under den förutsättningen att det hade varit sällsynt, vilket skulle upplevas som en udda men exotisk samhällsberikning. Jag utgår från att de flesta håller med (åtminstone i det tysta/i den privata tanken).

    *

    Avslutningsvis, tycker jag att det är helt vansinnigt att en svensk ska behöva vara rädd för att uttrycka vad denne känner inför denna totala förändring av det land som jordens alla människor betraktade som svenskt. På 20 år. Indianerna hade åtminstone ett par hundra år på sig att anpassa sig.

    Och, hur är det med det globala perspektivet: européer har som bekant exporterat demokratin, ofta med tvång, men gör det inte med det mångkulturellt samhälle med dess etniska mångfald. Anses icke-européer vara alltför omogna för att uppskatta/känna berikningen, eller att deras nationella särdrag har ett värde att bevaras?

    Hur omänskligt är det inte att kräva, på moralisk/medmänsklig grund, att en människa ska tycka om/känna sig berikad av någonting? Vad är det som gör att ingen tycks förstå att tyckanden är spontana, till skillnad från åsikter som kan ändras beroende på argument?

    [1]
    ”… detta land med dess nationella och folkliga särdrag (tradition, kultur, kynne, sociala normer, utseende)”

    Ur brevet 2020-09-28 till skolledningen från utrikesstudenter i Högskolan i Dalarna, Borlänge:
    – ”To experience its [Sveriges] rich culture and traditions, Dalarna is certainly a place for this. It is with this view that students enrol at Dalarna University”
    – ”The first impression of every student both national and international is ‘Oh! Where are We? Is this Sweden?’.”

    (Wikipedia ”Tjärna Ängar”: ”Området kallas ibland för Lilla Mogadishu på grund av den höga andelen invandrare från Somalia.”)

    [2a]
    2021-09-23 Riksdagen, frågestund
    Morgan Johansson (S):
    – ”Den grundläggande skillnaden här är människosynen.”
    – ”Ni kommer inte undan att Sverigedemokraterna är ett i grunden RASISTISKT parti, Jonas Andersson, med de rötter ni har och den politik som ni har fört. Varför säger jag det? Jo, därför att alla problem som över huvud taget kan finnas i ett samhälle skyller ni på ett eller annat sätt på invandrarna.”

    [2b]
    2016-01-27 Expressen Debatt
    ”SD kunde vara störst – om kvinnorna vågat”
    forskare vid Göteborgs universitet:
    – ”Hade kvinnorna vågat åsiktsrösta i lika hög grad som männen, utan att ta hänsyn till vad andra tycker, hade SD enligt gängse väljarmodeller med råge varit Sverige största parti.”

    (Om forskarna har rätt, skulle det innebära att Sverige har haft åtminstone två odemokratiskt valda regeringar, på grund av svenskars rädsla. Om någon av Pipers läsare har läst så här långt, kan någon då förklara varför detta inte har debatterats, med tanke på att det borde vara den största nyheten sedan Sverige blev en demokrati?)

    [2c]
    2022-06-16 Uppsala universitet och SOM(Samhälle, Opinion och Medier)-institutet, Göteborgs universitet
    ”Politisk intolerans begränsar debatten i Sverige”
    – ”FOLK ÄR HELT ENKELT RÄDDA för att prata med okända om sina åsikter. Det kan vara svåra frågor, som immigration, integration, skolan och sjukvården.”
    ”Pekas ut som RASISTER”
    – ”I debatten om immigration och integration har till exempel olika debattörer pekats ut som rasister, eller fått kommentaren: ‘Nu klev du över gränsen, nu är du på SD-sidan’. Sker det här alltför ofta så stannar debatten, menar Sten Widmalm.”
    – ”Då vill inte folk prata öppet om svåra politiska frågor längre.”

    Gilla

      1. jaha, det stod i flera internationella medier… ja, då måste det vara sant.
        Hittade faktiskt ett sådant påstående:
        ”On December 8, the Iranian judiciary ordered to hang Shekari, who had been convicted of injuring a basij security guard with a knife and blocking a street in Tehran. That was the first such execution after thousands of arrests over the unrest and the killing of more than 400 protestors. ” https://www.globalresearch.ca/execution-protester-intensifies-opposition-clerical-rule-iran/5802054
        Så det va 400 som dödadesden gången o 15 000 vid ett annat tillfälle.
        https://www.youtube.com/watch?v=w-jvRUwrPs0

        Gilla

      2. Helt utan anledning! Ja, du vet, iranska regimen gillar inte fotbollsspelare o de som protesterar så de avrättar dem!
        Den förre hade som det stod i citatet ovan attackerat en vakt med kniv (stog det i lögn-median du läser?) o då förtala han ändå iranska regimen med lögnen om att den avrättat 400 demonstranter.

        Gilla

      3. ”Courts in Tehran have sentenced 400 people to jail terms of up to 10 years over their involvement in protests sparked by Mahsa Amini’s death, Iran’s judiciary said Tuesday.

        Iran has been gripped by nearly three months of protests — which officials describe as “riots” — since the death of Amini after her arrest for an alleged breach of the country’s dress code for women.

        Majidreza Rahnavard and Mohsen Shekari, both 23, were hanged on Monday and Thursday respectively on the charges of “moharebeh” — or “enmity against God” under Iran’s Islamic sharia law.

        Prior to the two executions, Iran’s judiciary said it had issued death sentences to 11 people over the protests, but campaigners say around a dozen others face charges that could see them also receive the death penalty.

        Since September 16 when the protests broke out, thousands of people have been arrested. Iran’s top security body said on December 3 that more than 200 people had been killed in the unrest.”

        https://english.alarabiya.net/News/middle-east/2022/12/13/Iran-jails-400-protesters-in-Tehran-Judiciary

        Gilla

      4. Aldrig hört talats om alarabiya o söker jag på det så finner jag väldigt lite (så den verkar vara rätt nystartad?) o kan inte finna något om vilka som står bakom den men eftersom du tycker att det är en pålitlig källa o är en seriös bloggare så kan du säkert informera mig om det?
        Det är i alla fall ingen källa någon av de jag läser på nätet skulle använda sig av.
        När det är en obscur utgivare bör man vara misstänksam.

        Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s