Före detta gängkriminell berättar om dominanskulturen och sitt uppbrott med islam

Tidigare var Mustafa Sayegh en av de hotfulla bråkmakarna och småkriminella som den danska statsministern Mette Frederiksen nyligen kallade ”invandrarpojkar” – en bild som vi också känner igen här i Sverige – men det var först när han lämnade islam som vänner, grannar och umgängeskretsen vände honom ryggen. Mustafa Sayegh växte upp som kulturmuslim, blev en bråkmakare och hamnade i en starkt troende muslimsk miljö, innan han äntligen lämnade islam och blev fri. Självbiografin som berättar om hans liv heter ”Fri”. Nu har Sayegh grundat en förening för andra, som precis som honom valt att lämna islam och i Berlingskes intervju finns det många paralleller till det svenska tillståndet.

Under de år Mustafa Sayegh letade efter sin egen identitet, blev han en av de pojkarna som känner makten när de ser oss andra gå över på andra sidan vägen när de kommer gående i grupp. De som Mette Frederiksen häromdagen klandrade för att skapa otrygghet. För Sayegh började det när hans far och mor beslutade sig för att flytta från det helt vanliga radhuset i det mycket vanliga grannskapet i Ribe till ghettot Skovparken i Kolding när han var 15 år gammal.

”Från dag ett hängde jag tillsammans med ett gäng pojkar i Skovparken som var i samma situation som jag. Vi var inte de mest rättrogna och hängde nere i centrum. Vi var ett gäng bråkmakare, precis som de invandrargäng Mette Fredriksen kritiserar.”

Genom hela sin uppväxt i Ribe hade han danska kompisar och grannar. Föräldrarna var moderna kulturmuslimer och det var när familjen fick besök från andra muslimer från Odense och Århus som föräldrarna plötsligt började ställa krav om att han skulle kunna citera från Koranen som en god muslimsk pojke.

I puberteten började han själv i högre grad att söka upp sitt ursprung. Han läste Koranen och sökte på nätet där Hizb ut-Tahrir (en fundamentalistisk panislamisk rörelse med förgreningar över stora delar av världen som arbetar för ett kalifat) hade börjat röra på sig.

När föräldrarna berättade att de skulle flytta till ghettot gladde han sig, eftersom han där skulle kunna möta jämnåriga som sig själv. Det var där han blev en del av flocken. Men han anpassade sig aldrig. När han ser invandrarpojkar och ättligar komma gående samt blåsa upp sig själv och varandra, kan han omedelbart se de individer som inte känner sig bekväma i situationen.

”Vi gick alltid i grupp. När vi gick i staden var det aldrig bara två-tre stycken, istället gick vi in på diskoteken allihop. Jag visste att vi framstod som hotfulla och jag kände mig inte tillfreds, men stannade kvar för att få erkännandet. Jag kan alltid känna igen dem i gängen som inte har lust att vara där. De går lite i periferin, så att de alltid är en del av gruppen, men lite på avstånd. Det är en typisk hierarki med en dominerande alfahanne som har stora armrörelser och är den största av dem, men långt ifrån den mest begåvade. Det finns helt klart en dominanskultur och flockmentalitet.”

Det tydligaste exemplet på hur mycket flockens beteende skiljde sig från hans egen uppväxt och natur var i skolan. Han hängde med gänget en dag när två flickor som han hade grupparbete med i skolan ropade på honom. Han reste sig för att gå fram till dem och kände direkt att det var fel.

”Jag tappade ansiktet och blev direkt nedgraderad i flocken eftersom jag i deras ögon hade lyssnat på en flicka. Det visar hur mycket det stred mot vem jag egentligen var.”

Berlingske har tidigare beskrivit ett övergrepp i detalj som begåtts av en grupp pojkar från gettot, där majoriteten inte hade någon aning om varför de slog offren. Mustafa Sayegh anser att detta är karakteristiskt för dominans-flockkulturen där man underkastar sig gruppen.

Det värsta Mustafa Sayegh själv gjort under de år han var aktiv i gänget var när han fick veta att hans syster hade varit på dejt och det låg i luften att det var hans ansvar att straffa den pojke som hon hade varit på dejt med. Han gjorde vad han skulle och sökte upp killen samt attackerade honom.

”De förväntade sig att jag blandade mig i min systers kärleksliv för att försvara familjens ära. Men det var inte jag alls. Jag är uppvuxen i Ribe med danska vänner, där systrar gick på dejter. Vi sökte upp honom i hans lägenhet och överföll honom. Jag mottog senare min dom, men det var som ett skådespel.”

Det var vid den tiden som det vände. Genom hela hans uppväxt var föräldrarnas mål att Sayegh skulle gifta sig med en muslimsk kvinna. Föräldrarna kände föräldrarna till en flicka i hans systers klass och de blev förlovade samt vigda utan att hans hjärta var med. Men han fick det erkännandet från de äldre i ghettot som han strävat efter.

”Jag bröt all kontakt med bråkmakarna och blev en del av en mycket isolerad religiös miljö. Det ändrade min status. Främmande människor i Skovparken kom fram och berömde mig för mitt val. Men jag har aldrig upplevt så mycket hat som jag gjorde bland de rättroende. Till exempel blev musik beslagtaget som Satans verk. Jag gifte in mig i den miljön för att få mina föräldrars erkännande.”

Sayeghs hustru blev alltmer religiös och allt handlade om islam. Sayegh stod inte ut, han ville inte att hans son skulle växa upp i det. När sonen fyllt två år gjorde Sayegh det sista uppbrottet med både sin hustru och islam.

”Verkligheten fångade oss. Antingen skulle min son växa upp under hennes mycket rigida religiösa regler eller också skulle jag tvinga fram en friare uppväxt. Mina föräldrar sade att de ville stötta mig om jag skilde mig samtidigt som min omgivning försökte övertala mig att inte göra det. Det kulminerade och jag gick till Statsforvaltningen för att få en vårdnadsplan. Mot min vilja lät jag mig övertalas att träffa en imam. Om jag bara gick med på en islamisk skilsmässa och förblev muslim så skulle jag kunna få det, behålla barnet och förhindra henne från att gifta om sig. Då exploderade jag. Jag ropade och skrek att jag inte brydde mig om deras ramadan och regler och piss och skit. Från det ögonblicket vände sig alla mot mig. När jag frånsade mig islam var jag underställd kvinnan i deras ögon.”

I dag är han målarmästare, tidigare medlem av Venstre i Kolding och bor tillsammans med sin son samt flickvän. Hans föräldrar har flyttat lite utanför Kolding, där de håller sig på avstånd eftersom de är arga över att deras son lämnat islam.

Sayegh berättar att de två extremer som han beskrivit inte utgör majoriteten av muslimer. De flesta i ghettona är bara moderata kulturmuslimer som talar danska och går till arbetet. Men det är också nästan de som är värst enligt Sayegh.

”De fredliga muslimerna är irrelevanta så länge de inte säger ifrån. Den dominanskultur som finns i de här invandrargängen i de miljöerna kan bara brytas om någon gör uppror mot alfahannen i flocken. Jag tror att islam är oförenligt med integration eftersom frågan är varför de inte säger nej. För mig är integration inte bara att man talar språket och har ett jobb. Det handlar också om gemenskap samt att vara en del av samhällets stora gemenskap. Det talas tyst om att flertalet i ghettona håller djupt kriminella pojkar om ryggen, men så snart någon vågar att frånsäga sig islam så finns det ingen nåd.”

Sayegh hoppas med sin nya förening för avhoppade muslimer, ”Frafalden”, att de som väljer att lämna islam och väljer en annan väg än Allah vet att de inte är ensamma.

Väldigt intressant att ta del av och Mustafa Sayegh som gjort detta uppbrott är en mycket stark man. Hoppas att hans förening blir framgångsrik och att han blir lycklig med sitt nya liv.

För övrigt så pratar den danska statsministern och hennes ministrar till skillnad från den svenska regeringen om problemen utan att hymla samtidigt som de ställer krav, varför de har lättare att hitta lösningar på denna växande varböld. I Sverige däremot lever vi fortfarande med en enorm tystnadskultur där varken det blå eller röda laget ens erkänt vad de ställt till med och där alla som vågar kalla en spade en spade med medias hjälp blir uthängda som rasister och främlingsfientliga.

Däri ligger kärnproblemet – så länge vi inte pratar om problemen i landet så finns de inte, varken för våra makthavare eller för de kuvade svenskarna som hellre stänger in sig i sina filterbubblor än tar in den nya verkligheten. Därför kommer våldet att fortsätta eskalera på andra sidan bron, medan danskarna och övriga världen betraktar det nya Sverige som ett skräckexempel!

https://www.berlingske.dk/samfund/mustafa-blev-doemt-for-vold-men-fik-foerst-ghettoen-imod-sig-da-han-forlod

7 reaktioner till “Före detta gängkriminell berättar om dominanskulturen och sitt uppbrott med islam

  1. Man blir så förbannad på politikerna,de sviker hela samhället och ffa barnen.Träffade för ett tag sedan en invandrad kvinna med två underbara barn,artiga och väluppfostrade.Jag tänkte i mitt stilla sinne att de om några år troligtvis kommer att vara med i något kriminellt gäng.De djävla kräken till politiker har inte förmåga att slå sönder gängen och de har kanske inte ens viljan.De sviker tusenfalt…..jag saknar ord över de djävla svinen.Må de en dag dingla i sina kragar och kravatter.

    Gilla

  2. Svar till realist!
    Absolut, om han kan påverka den islamska diasporan i en vettigare riktning utan att plötsligt vara död, annars inte.
    kampen går vidare om korkade skattebetalares pengapung, för kom ihåg, i sverige är alla sosialdemokrater, även Wallenberg…

    Gilla

  3. Har vi inte haft övernog av brottslingar, mördare, våldtäktsmän och liknande som tillåts vittna om sitt tidigare leverne?? Åt helvete med dem! Självklart skulle de suttit i fängelse för länge sedan. Detta ”omhändertagande” av dem, detta att de får visa upp sig, prata i Sommarprogrammet, all den där skiten är uttryck för en totalt felaktigt inställning till brottslighet och straffet för brottslighet. Grunden är S syn att allt är samhällets fel. När de första morden, våldtäkterna och all annan jävla brottslighet som invandrarna stod för, när det hände, om de hade straffats lika hårt som i sina hemländer så hade vi inte haft denna inhemska terror mot svenska folket. MEN, regeringen, staten VILLE INTE därför att sådana tankar genomsyrar synen på kriminella, de är OFFER. För fan, de är förövare! Hur ska en vanlig medborgare må bra, jobba och betala skatt och sköta sig när andra kan göra precis tvärtom och dessutom närmast bli hyllade för det? Sånt slutar illa, precis som det gjort i Sverige.
    Vi ska vara tacksamma för U-hjälpen vi får från Danmark som fått ta emot den mänskliga skiten från Sverige och nu visar Sverige hur man både kan och ska döma brottslingar. Vi ska vara tacksamma mot Paludan som med sin tänkta koran-bränning utmanar hela den offentliga synen på vad som sker. Han säger, ”ni har ju en terror i Sverige som utförs av de mörkhyade, jag riktar med min koranbränning ljuset på vad som driver och legitimerar våldet, islam”. Men nu börjar medelklassen i Sverige drabbas, då kanske det händer grejer. Då är det inte lika kul att vara populärt PK-aktig i gänget. Regeringens offentliga lögn om tillståndet i samhället utmanas nu när ungdomsråden drabbar medelklassens barn, ”skafferiet, smörgåsbordet” som de mörkhyade gängen kallar dessa ungdomar. Bäst vore nu om ett antal kvinnor i S, MP och V blev våldtagna så de på allvar fick smaka på vad svenska folket får utstå. Då kanske det blev lite mer av offentlig debatt av vad som pågår och inte bara denna statligt regisserade, dagliga lögn som pumpas ut i regeringskontrollerad media.
    Det är inte f d kriminella som ska synas i rutan och media, det är OFFREN som ska synas och få ge sin berättelse. Låt 10.000 våldtagna kvinnor få ge sin berättelse, låt de våldtagna pojkarna på kyrkogården ge sin berättelse, låt alla de misshandlade svenskarna få ge sin berättelse, låt tandläkare få berätta hur mörkhyade ”tandläkare” bildar bolag och utför undermåliga tandläkarbehandlingar och skickar miljardräkningar till staten osv osv.
    Jag ställer inte upp på att beundra och hylla en exkriminell, åt helvete med honom. Åt helvete med Löfven, MP och V som gjort svenska folket detta.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s