Kiev har dömt sitt land till ett krig det aldrig kan vinna

Medan Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov betonat att Europa  på alla sätt försöker hindra den diplomatiska lösningsprocessen i Ukraina och i synnerhet Bryssel uppmuntrar Zelenskyj att fortsätta kämpa till den siste ukrainaren, uppgav Rysslands president Vladimir Putin i tisdags att Ryssland kommer forcera på alla områden samt bygga vidare på fortsatt ekonomisk stabilisering och militära framsteg, men är samtidigt redo för en fredsprocess baserad på de avtal som tidigare nåtts i Istanbul.

Gårdagens inlägg på X av Zelenskyj andas ängslighet när han hävdar att ”Ryssland måste lämna Ukraina med sitt krig – vi vill inte ha något krig” samtidigt som han pekar på att Ukraina har lagt fram förslag och att Ryssland nu måste ta steget mot fred.

Det är allmänt känt (utanför det svenska etablissemangets filterbubbla) att Ukraina har djupa problem och inte kan besegra Ryssland, men av uppenbara skäl kan man inte erkänna sanningen. Den enda anledningen till att de vill ha fred nu är att de inte längre har armén eller utrustningen för att hålla ryssarna tillbaka och vet att de kommer förlora.

Den pensionerade överstelöjtnanten i den amerikanska armén, Daniel Davis, skrev en replik till Zelenskyj på X som sammanfattar situationen på ett bra sätt.

————–

”Med all respekt, herr president, har Ryssland lagt fram ett stort antal fredsförslag under åren, av vilka ni och Europa har avvisat samtliga till 100%.

Ni kanske anser att avtalen är orättvisa och mycket ofördelaktiga. Jag håller med om att det är så villkoren är, fördelaktiga för Ryssland och ofördelaktiga för Ukraina. Men den hårda verkligheten är att ert land inte är i en position att få villkor som är fördelaktiga för Kiev, eftersom Ryssland har inflytande att bemöta varje begäran ni gör.

Om ni hade accepterat avtalet som låg på bordet i april 2022, skulle detta krig ha varit över för flera år sedan och hundratusentals ukrainska män skulle fortfarande vara vid liv, medan ni skulle vara på god väg att återhämta er. Men eftersom ni och Europa krävde underkastelse från den ryska sidan, har ni dömt ert land till ett krig det aldrig kan vinna.

Ju längre ni vägrar att acceptera det avtal som finns tillgängligt – och avtalen fortsätter att bli sämre ur ert arrangerade perspektiv – desto större blir kostnaden för Ukrainas och Europas slutgiltiga misslyckande.”

https://x.com/ZelenskyyUa/status/2070571204591628645

https://x.com/DanielLDavis1/status/2070669486928040124

2 reaktioner till “Kiev har dömt sitt land till ett krig det aldrig kan vinna

  1. Detta onödiga krig fortsätter för att EU inte kan erkänna sitt misstag att bli lurade av USA som vill öka sitt geopolitiska inflytande som minskat drastiskt sedan Kina klev in i dansen. USA tjänar pengar på att sälja vapen, olja, gas till EU för närmast ockerpriser och den som inte misstänker att det är något ruttet med EU-politikernas agerande måste vara gravt efterbliven! Lögnmedia har helt gått i spinn när det gäller klimatalarmismen och Ukrainas ”framgångar” i kriget som bara är teater. Visst ser det effektfullt ut när drönare fyllda med råolja träffas av luftvärnet men den verkliga skadan på infrastrukturen är enligt uppgift minimal. Var är miljörörelsen och varför protesterar de inte mot miljöförstöringen? Men det är väl som med elbilar – när miljöförstöringen sker i gruvor i Afrika, Sydamerika eller Kina så verkar den inte existera bara skiten inte dumpas i den ”fina” EU-trädgården. I EU tror man att dubbelmoral är dubbelt så bra moral men så styrs ju EU av en korrupt diktatur som saknar skrupler.

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar