Den amerikanska narkotikamyndigheten lät hundratusentals illegala fentanylpiller nå gatorna i New Mexico

USA har kämpat hårt mot fentanylepidemin sedan 2013 med tiotusentals som dör av överdoser årligen. Sedan USA:s president Donald Trump tillträdde har han kraftigt trappat upp det amerikanska kriget mot narkotikan, bland annat med fokus på att stoppa införseln av den syntetiska opioiden fentanyl, som klassats som massförstörelsevapen, samt att slå mot internationella drogkarteller som terrorstämplats.

Mot bakgrund av detta är det intressant att ta del av nyheten från Associated Press i går, med hänvisning till källor och register inom brottsbekämpning, som påvisar att den amerikanska narkotikamyndigheten DEA medvetet lät hundratusentals illegala fentanylpiller nå gatorna i New Mexico under perioden 2023-2025 i syfte att bygga upp större narkotikafall.

Fentanyl är en syntetisk opioid som är ungefär 50 gånger starkare än heroin och främst tillverkas i hemliga mexikanska laboratorier med kemikalier från Kina. Enbart en liten dos på två milligram (några få saltkorn) kan vara dödlig, vilket gör den betydligt dödligare per enhet än kokain, metamfetamin eller heroin. Drogen är dessutom billig att producera och inte beroende av skördesäsonger.

Drogen är förknippad med två huvudsakliga faror: medan den för opioidmissbrukare har ersatt heroin som deras primära rus, fungerar den för den bredare allmänheten som ett dolt gift, ofta förklätt som förfalskade receptbelagda piller.

Även om DEA insisterar på att det inte är logistiskt genomförbart eller ens nödvändigt att avlyssna varje narkotikaleverans, chockades flera veteranagenter i New Mexico av omfattningen av strategin att låta fentanyl komma ut på gatorna enligt AP.

DEA:s specialagent David Howell som lämnade in en visselblåsaranmälan relaterat till 1,8 miljoner piller, sade i en intervju med tidningen att myndighetens tillvägagångssätt fick människor att dödas.

-”Vi förgiftade vårt samhälle för att kunna väcka åtal. Myndighetens tillvägagångssätt  fick människor att dödas till 100 %. Taktiken kan beskrivas som att vi gjorde ingenting, utan lutade oss tillbaka och tittade på.”

I ett fall som beskrivs i en 66-sidig rapport som granskats av AP spårade agenter upp en affär i Albuquerque från juni 2023 där människohandlare levererade 74 000 piller som aldrig beslagtogs.

En tidigare DEA-chef berättade även för AP att kollegor lät miljontals piller gå obeslagtagna under en separat utredning i flera delstater förra året.

Allt eftersom utredningen fortskred, genomförde DEA det största enskilda beslaget av fentanylpiller i sin historia i Albuquerque i maj 2025. Agenter konfiskerade då 2,7 miljoner fentanylpiller, mer än 11 kg fentanylpulver och 5 miljoner dollar i kontanter samt grep 16 personer med misstänkta kopplingar till Mexikos Sinaloa-kartell.

I en kommentar till AP-rapporten sa DEA:s talesperson Amanda Wozniak att ”offentliga beskrivningar som antyder att DEA medvetet tillät fentanyl att nå samhällen är falska och i grunden felaktigt karaktäriserar fakta” samt tillade att utredningen fokuserade på avlyssning och realtidsövervakning.

En relevant fråga som uppstår är om det är viktigare att rädda människoliv eller göra stora beslag? Oavsett metod har man inte kommit åt de stora fiskarna som levererar drogerna till landet. Därtill är frågan hur djupt korruptionen går i organisationen? Det är nog inte helt obefogade anklagelser som florerar om att CIA hjälpt till att föra in droger i landet för att finansiera sina operationer.

https://www.pbs.org/newshour/nation/staggering-amounts-of-fentanyl-hit-streets-as-dea-watched-and-took-no-action-records-show

https://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/drugs/special/cia.html

Lämna en kommentar